MK Indy

Zelfbouw

Voor het bouwen van een MK Indy zijn donor onderdelen nodig van een Ford Sierra. Het chassis van MK bestaan vooral uit 25 x 25 x 1.5 mm koker en is geschikt voor de inbouw van zowel auto als motorfiets motoren. Een kompleet chassis weegt ongeveer 60 kg. Onze voorkeur gaat uit naar de aandrijving door een motorfietsblok omdat hiermee de voordelen van dit autoconcept (snel door een laag gewicht) het beste tot zijn recht komen.

 

Kosten

De bouwkosten kunnen enorm variëren. Het is echter mogelijk om voor ca. € 8000,- een complete MK Indy te bouwen. Er zal dan wel gebruik moeten worden gemaakt van het originele Ford Sierra motorblok en stalen velgen. Indien echter gebruik gemaakt wordt van een motorfietsblok zullen de bouwkosten tussen € 9000,- (Fireblade) en €14000,- (Kawasaki ZZR 1400) liggen. Indien de auto voor de openbare weg gebruikt moet worden zal deze eerst in Engeland individueel gekeurd moeten worden (IVA). Met dit Engels kenteken kan de auto in Nederland geregistreerd worden. De keuringskosten in Engeland bedragen ca. € 1000,- + de transportkosten van/naar Engeland van de auto.

De keuringskosten in Nederland bedragen ca. € 200,- (keuring, weging, kent. platen en evt. herinslag chassisnummer). De BPM in Nederland is afhankelijk van het bouwjaar en de emissies van de kitcar en kan oplopen tot ca. € 6000,-. MK Sportscars is bereid medewerking te verlenen aan de IVA.

De BPM wordt tegenwoordig bepaald door de emissies (gram CO2 per km). Aangezien een kitcar in Engeland een individuele keuring dient te ondergaan, ontstaat hieruit geen Europese typegoedkeuring en zijn de emissies niet bekend. Bij de RDW wordt voor de emissiebepaling (bij handgeschakelde benzinemotoren) de volgende formule gehanteerd: CO2 = 0,047m + 0,561P + 56,621; m is de rijklare massa (leegewicht + 100 kg); p = vermogen in kW.

Rekenvoorbeeld

Mk Indy met Yamaha R 1 motor. Vermogen: 110 kw; leegewicht 450 kg; rijklaar gewicht 550 kg.

CO2 = 0,047x 550 + 0,561 x 110 + 56,621 = 144,181 gr CO2/km. De belastingvrije voet bedraagt 110 gr. Per gram Co2 moet 101 Euro belasting worden betaald. In dit geval dus 144,181-110 = 34,181 x 101 = 3452 Euro.



Al met al zal de auto in totaal tussen €10000,- en €18000,- gaan kosten. Gezien het feit dat bijvoorbeeld een 15 jaar oude Westfield met 1600 cc Escort blok, trommelremmen en starre achteras in Nederland nog minimaal €10000,- kost, lijkt ons de bouw van een MK Indy een goede investering. 

Donorvoertuig

Als donorvoertuig gebruikt MK als een van de laatste goedverkrijgbare achterwiel aangedreven auto's de Ford Sierra. In principe zijn alle Sierra's geschikt, echter zonder stuurbekrachtiging.

 

De volgende onderdelen zijn noodzakelijk:
Stuurhuis, stuurstang, stuurkolom, stuurschakelaars
Wielnaven voor, remklauwen, remschijven
Hoofdremcilinder (zonder rembekrachtiger)
Differentieel, cardanas, aandrijfassen, asdragers achter, remtrommels/schijven
Handrem
Indien Sierra motor gebruikt wordt ook motor + bak etc. Bij gebruik originele motor kenteken bewaren (schorsen of exporteren).

Keuze Motorblok

Indien de auto uitsluitend voor toerritjes gebruikt gaat worden kan het originele Ford Sierra blok gebruikt worden. i.v.m. de motorhoogte en elektra bij voorkeur geen DOHC motor gebruiken. In combinatie met het lage gewicht zal de MK toch nog wel redelijk vooruit willen, echter voor topprestaties zal naar een andere motor gekeken moeten worden zoals Ford Zetec, Ford Duratec, Alfa, Audi of Sierra Cosworth. Het enige wat bij acceleratieprestaties maatgevend is, is de pk-gewichtsverhouding. Een modern motorfietsblok van bijv. een Suzuki Hayabusa of een Kawasaki ZX 12 levert ca. 180 pk en weegt ca 80 kg (incl. versnellingsbak). Een autoblok met versnellingsbak weegt samen ca. 200 kg.
Een MK indy met ZX 12 blok kan een rijklaar gewicht hebben van ca. 460 kg. De PK- gewichtverhouding bedraagt dan 2.5 kg/pk. Een MK indy met autoblok weegt ca 600 kg. Om tot dezelfde pk/gewichtsverhouding te komen zal hier een blok met 240 pk in moeten komen. Meestal is een motorfietsblok voordeliger.

Onderstaande motorblokken zijn meestal leverbaar:

Honda CBR 900 RR Fireblade | ca. 130 pk € 1000,-
Honda ST 1100 | ca. 100 pk €500,-
Honda CBR 1100 XX | ca. 168 PK €1500,-
Yamaha R 1 | ca. 150pk €1500,-
Yamaha FJR 1300 | ca. 150 pk €1750,-
Kawasaki ZX 9 R | ca. 140 pk €1000,-
Kawasaki ZX 12 R | ca.180 pk €2250,-
Suzuki GSXR 1000 | ca. 160 pk €1750,-
Suzuki GSXR 1300 | ca. 175 pk €3250,-

Chassis / Wielophanging

Uit vierkante koker en ronde buis opgebouwde Spaceframe chassis.
Wielophanging voor en achter:
onafhankelijke met dubbele Wishbones en schroefveren met instelbare demping en veervoorspanning.
Voor en achter schijfremmen.
Dubbele hoofdremcilinder met instelbare voor / achter balans.
Geen rembekrachtiging.
Stuurinrichting
Tandheugel, eventueel met korte overbrenging (2.6 omwentelingen links-rechts)

 

Aandrijving(voorbeeld configuratie)

Kawasaki ZX12 motorblok 1199 cc.
Max. vermogen: ca 178 pk bij 10500 Rpm
Max. koppel: ca. 134 Nm bij 7500 Rpm
Elektronische inspuiting
Sequentieel 6 versnellingsbak.
Mogelijkheid met elektrische achteruit versnelling.
Ford Sierra 3.14 differentieel met sper .

Prestaties

Rijklaar gewicht ca. 460 kg
Topsnelheid: ca. 225 km/uur
Acceleratie 0 tot 100 km/uur ca. 3,4 sec
Bouwkosten
+/- 13.500 (excl. NL kenteken) en 200 uur werk.
 

 

Laatste Nieuws

Aantal Bezoekers

We have 19 guests online